Här kan du som anställd inom ABB ansöka om bidrag för rehabilitering.
Här kan du ansöka om bidrag om du tidigare varit anställd och har gått i pension från ABB. Här kan du även söka stipendium för kompetensutveckling utomlands om du är anställd inom ABB.
Här kan du som ABB-anställd söka stipendium för kompetensutveckling och välfärd.
Ansökningsperioden är öppen varje år mellan 16 mars och 15 maj.
Du som är anställd inom ABB kan söka stipendium för studier i Sverige eller utomlands och för välfärd samt bidrag för rehabilitering. Du som är pensionär och har gått i pension från ABB eller är änka/änkling till sådan pensionär har möjlighet att söka friskvårdsbidrag samt bidrag om du har drabbats av ekonomiska svårigheter till följd av sjukdom eller olycksfall.
Ansökningar avseende rehabilitering och bidrag till pensionär kan man söka till löpande och ansökningarna behandlas vid flertalet tillfällen under året. Ansökningar avseende kompetensutveckling och välfärd kan man söka till vid ett tillfälle per år vilket är under perioden 16 mars till 15 maj.
Du som har gått i pension från ABB har möjlighet att ansöka om friskvårdsbidrag en gång per år. Bidraget kan uppgå till maximalt 3000 kr och 100% av friskvårdskostnaden. För att ansökan ska kunna behandlas krävs kopia på kvitto som avser friskvårdsaktivitet för innevarande år. Sista ansökningsdag för friskvård är 15 oktober innevarande år.
Du skapar en ansökan i vårt digitala ansökningsformulär. Ange vilken relation du har till ABB samt vad du vill söka bidrag eller stipendium för. Skapa sedan ett konto genom att fylla i dina uppgifter och signera med BankID. Har du redan ett konto ska du välja att logga in med BankID och därefter kommer du till Min Sida på stiftelsen. Härifrån kan du välja att påbörja din ansökan genom att välja vilken typ av ansökan du vill göra och sedan fylla i vår digitala ansökningsblankett. Innan du kan skicka in din ansökan behöver du legitimera dig och skriva under ansökan med BankID.
Du kan följa din ansökan genom att logga in på Min sida i ansökningssystemet. Klicka på logga in och välj logga in genom att legitimera dig med BankID.
Efter ansökningsperiodens slut behandlas din ansökan för att sedan beslutas av stiftelsens styrelse. Beslut om din ansökan fattas av stiftelsens styrelse och efter beslutsmötet får du kännedom om beslutet. En notifiering skickas till den epostadress du anger i ansökan och du kan sedan logga in på Min sida för att läsa hur beslutet lyder.
Du kan beställa ett BankID via din bank, kontakta banken för mer information. Du kan läsa mer om BankID på www.bankid.com. Eller så kan du som söker för rehabilitering eller som pensionär be någon som har BankID att vara ditt ombud, läs mer om det under "Jag har svårt att skapa en digital ansökan".
För dig som söker stipendium avseende kompetensutveckling och välfärd kan du endast ansöka själv med hjälp av BankID.
För dig som söker bidrag för rehabilitering eller som pensionär så går det att ansöka via ett ombud som har BankID. Då skapar ditt ombud ett konto, men där du är sökande. Ansökan fylls i digitalt och signeras med BankID av ditt ombud. Innan ansökan bearbetas av oss får du en kopia till din folkbokföringsadress, som du ska signera och skicka tillbaka till oss.
Kontakta din bank för att få en ny kod till ditt BankID.
Ange telefonnummer för mobiltelefon.
Ange ditt fasta telefonnummer.
Du hittar uppgiften i din senaste deklaration. Med skattepliktig inkomst menas till exempel inkomst av tjänst eller pension.
Du hittar uppgiften i din senaste deklaration. Inkomst av kapital är till exempel ränteinkomst och utdelning från aktier/fonder.
boendekostnad ingår alla de kostnader som avser ditt boende såsom hyra/avgift, kostnader för bostadslån, el, sophämtning etc.
Kontakta HR-avdelningen alternativt ditt fackliga ombud.
Du har möjlighet att ladda upp dokument som styrker din ansökan. Det kan till exempel vara kostnadsförslag från leverantörer av utbildning eller sjukvård.
Du kan scanna in pappersdokument och spara det i PDF-format på din dator eller i din smartphone. Det finns flera sätt att scanna. Du kan få hjälp på biblioteket, du kan scanna i en scanner kopplad till din dator eller via din smartphones kamera med hjälp av en app, till exempel Evernote Scannable med inställningen för filformatet PDF. Om du scannar med din smartphone men gör din ansökan i datorn kan du enkelt mejla PDF-dokumentet från din smartphone till din dator och sedan ladda upp det i din ansökan.
Du kan bifoga bilagor och läkarutlåtanden i PDF-format. Om du inte har möjlighet att scanna in ett underlag kan du kontakta din läkare och be att få ditt läkarutlåtande elektroniskt i PDF. Du kan även vända dig till biblioteket för hjälp med att scanna in pappersdokument. Det går även att scanna ett dokument med appen Evernote Scannable med inställning för filformatet PDF i din smartphone.
Om du inte vet exakt kostnad för det vill söka bidrag för kan du vända dig till en leverantör för prisförslag eller offert. I viss särskilda fall kan beloppsfältet lämnas tomt.
För dig som söker bidrag för rehabilitering eller som pensionär går det att ansöka via ett ombud som har BankID. Då skapar ditt ombud ett konto, men där du är sökande. Ansökan fylls i digitalt och signeras med BankID av ditt ombud. Innan ansökan bearbetas av oss får du en kopia till din folkbokföringsadress, som du ska signera och skicka tillbaka till oss.