Välkommen att ansöka om bidrag från Stiftelsen av den 5 oktober 1969
Den här stiftelsen instiftades och donerades av Marcus Wallenberg, dåvarande styrelseordförande i Atlas Copco, på dennes 70 årsdag 1969. Stiftelsen syftar till att ge Atlas Copco/Epiroc-anställda och dess pensionärer i Sverige, Norge, Danmark och Finland en möjlighet till att söka bidrag för rehabilitering och konvalescens. Pensionärer har också möjlighet att ansöka om bidrag för glasögon/linser, hörapparat och tandvård.
Bidrag för rehabilitering eller för konvalescens
Här kan du som anställd inom Atlas Copco/Epiroc eller som pensionär från sagda bolag och som innehar svenskt personnummer ansöka om bidrag för rehabilitering och konvalescens.
Contributions towards rehabilitation and convalescence (in English)
If you are an employee in Atlas Copco/Epiroc or if you are retired from Atlas Copco/Epiroc you can apply for contributions towards rehabilitation and convalescence. A representative can apply on your behalf. A Swedish personal identity number and a Swedish BankID is required. If you or your representative do not have a Swedish personal identity number and a Swedish BankID please contact our support.
Bidrag till pensionärer för glasögon/linser, tandvård eller hörapparat
Här kan du som pensionerad från Atlas Copco/Epiroc eller om du är pensionär och efterlevande till en pensionerad Atlas Copco/Epiroc-anställd, och innehar svenskt personnummer, ansöka om bidrag till glasögon/linser, tandvård eller hörapparat.
Välj och gå vidareContribution to pensioners for glasses/lenses, dental care and hearing aid
If you are retired from Atlas Copco/Epiroc of if you are retired and the surviving dependent of a retired former Atlas Copco/Epiroc employee and do not have a Swedish personal identity number, you can apply for contribution for glasses/lenses, dental care and hearing aid here.
A representative can apply on your behalf.
If you have previously applied to the foundation but are logging in to the web-portal for the first time, you will need to reset your password via ”Sign In” – ”Basic authentication” – ”Forgot your password”.
FAQ – vanliga frågor och svar
För dig som anställd i Atlas Copco eller i Epiroc i Sverige, Danmark, Norge och Finland erbjuder Stiftelsen av den 5 oktober 1969 en möjlighet att ansöka om att få komma på rehabilitering eller på konvalescens. Atlas Copco/Epiroc-pensionärer, och deras efterlevande, har också möjlighet att söka bidrag för rehabilitering.
Läs mer om Svenska Re som anordnar rehabiliteringsresor och de olika program de erbjuder genom denna länk: Svenska Re
Atlas Copco/Epiroc-pensionärer och deras efterlevande, kan söka bidrag för tandvårdsutgifter och inköp av glasögon/linser och hörapparater (begränsade belopp).
Med Atlas Copco/Epiroc-pensionär avses en pensionär där sista arbetsplatsen innan man gick i 100% pension var ett bolag i Atlas Copco-gruppen eller Epiroc-gruppen i Sverige, Norge, Danmark eller Finland. Med efterlevande, som skall vara pensionär, avses den avlidnes make, maka eller styrkt sambo.
Stiftelsen har två ansökningsperioder per år:
1 september – 31 mars, med beslutsmöte i maj
1 april – 31 augusti, med beslutsmöte i oktober
Du skapar en ansökan i vårt digitala ansökningsformulär. Ange vilken relation du har till Atlas Copco/Epiroc samt vad du vill söka bidrag för. Skapa sedan ett konto genom att fylla i dina uppgifter och signera med BankID. Har du redan ett konto ska du välja att logga in med BankID och därefter kommer du till ”Min sida” på stiftelsen. Härifrån kan du välja att påbörja din ansökan genom att välja vilken typ av ansökan du vill göra och sedan fylla i vår digitala ansökningsblankett. Innan du kan skicka in din ansökan behöver du legitimera dig och skriva under ansökan med BankID.
Du kan följa din ansökan genom att logga in på ”Min sida” i ansökningssystemet. Logga in här genom att legitimera dig med BankID.
Stiftelsens styrelse sammanträder två gånger per år, vår och höst. Efter ansökningsperiodens slut behandlas din ansökan för att sedan beslutas av stiftelsens styrelse. Beslut om din ansökan fattas av stiftelsens styrelse och efter beslutsmötet får du kännedom om beslutet. En notifiering skickas till den e-postadress du anger i ansökan och du kan sedan logga in på ”Min sida” för att läsa hur beslutet lyder.
Med anledning av ett ökat antal ansökningar så har styrelsen beslutat att från och med 2017 införa en generell 2-års regel vid ansökan om rehabilitering. Detta innebär att de ansökande endast kan bli beviljade att åka på rehabilitering tidigast var annat år. Undantag kan göras för de som har kroniska sjukdomar.
Nedanstående process är en beskrivning över hur ansökningarna för rehabilitering på Svenska Re handläggs från det att de inkommer till dess att ansökningsärendet arkiveras.
Läkarutlåtande bifogas.
– Sökande
– HR
– Svenska Re
– Resebyrå
Vistelsen ska bokas så snart som möjligt men senast 12 månader efter beslut.
Tre veckor
Uppföljning sex månader
Du kan beställa ett BankID via din bank, kontakta banken för mer information. Du kan läsa mer om BankID på www.bankid.com. Eller så kan du be någon som har BankID att vara ditt ombud, läs mer om det under ”Jag har svårt att skapa en digital ansökan”.
Det går att ansöka via ett ombud som har BankID. Då skapar ditt ombud ett konto, men där du är sökande. Ansökan fylls i digitalt och signeras med BankID av ditt ombud. Innan ansökan bearbetas av oss får du en kopia till din folkbokföringsadress, som du ska signera och skicka tillbaka till oss.
Kontakta din bank för att få en ny kod till ditt BankID.
Ange ditt fasta telefonnummer.
Du har möjlighet att ladda upp dokument som styrker din ansökan. Det kan till exempel vara prisförslag från leverantörer av konvalescens, kvitton, läkarutlåtande, läkarintyg eller liknande.
Du kan scanna in pappersdokument och spara det i PDF-format på din dator eller i din smartphone. Det finns flera sätt att scanna. Du kan få hjälp på biblioteket, du kan scanna i en scanner kopplad till din dator eller via din smartphones kamera med hjälp av en app, till exempel Evernote Scannable med inställningen för filformatet PDF. Om du scannar med din smartphone men gör din ansökan i datorn kan du enkelt mejla PDF-dokumentet från din smartphone till din dator och sedan ladda upp det i din ansökan.
Du kan bifoga bilagor och läkarutlåtanden i PDF-format. Om du inte har möjlighet att scanna in ett underlag kan du kontakta din läkare och be att få ditt läkarutlåtande elektroniskt i PDF. Du kan även vända dig till biblioteket för hjälp med att scanna in pappersdokument. Det går även att scanna ett dokument med appen Evernote Scannable med inställning för filformatet PDF i din smartphone.
Ja, det finns möjlighet att få ersättning för anslutningsresa till flygplatsen i Sverige.
För att boka anslutningsresa till flygplats i Sverige kontaktar du Sölvesborgs resebyrå, tel. 0456-108 00, så hjälper dem dig med bokningen och fakturerar stiftelsen direkt.
Om du har egna utlägg för kostnader till och från flygplats i Sverige så finns det möjlighet att få ersättning från stiftelsen för det upp till max 3000 kr. Det ska i första hand vara allmänna färdmedel som buss och tåg, men kan även vara att du kört egen bil. För att få ersättning behöver du fylla i och signera en körjournal eller reseräknings-blankett som finns att ladda ner här. OBS spara alla originalkvitton för utlägg för resa till och från flygplatsen.
Reseräkningsblankett och kvitton eller körjournal laddas sedan upp på ”Min sida” och fliken Rapporter i ansökningsportalen, senast två veckor efter genomförd resa.
Det går att ansöka via ett ombud som har BankID. Då skapar ditt ombud ett konto, men där du är sökande. Ansökan fylls i digitalt och signeras med BankID av ditt ombud. Innan ansökan bearbetas av oss får du en kopia till din folkbokföringsadress, som du ska signera och skicka tillbaka till oss.