Välkommen att ansöka om bidrag från
Stiftelsen av den 5 oktober 1969

Den här stiftelsen instiftades och donerades av Marcus Wallenberg, dåvarande styrelseordförande i Atlas Copco, på dennes 70 årsdag 1969. Stiftelsen syftar till att ge Atlas Copco/Epiroc-anställda och dess pensionärer i Sverige, Norge, Danmark och Finland en möjlighet till att söka bidrag för rehabilitering och konvalescens. Pensionärer har också möjlighet att ansöka om bidrag för glasögon/linser, hörapparat och tandvård.


 

Bidrag för rehabilitering eller för konvalescens

Här kan du som anställd inom Atlas Copco/Epiroc eller som pensionär från sagda bolag och som innehar svenskt personnummer ansöka om bidrag för rehabilitering och konvalescens.
If you are an employee in Atlas Copco/Epiroc or if you are retired from Atlas Copco/Epiroc you can apply for contributions towards rehabilitation and convalescence. A representative can apply on your behalf. A Swedish personal identity number and a Swedish BankID is required. If you or your representative do not have a Swedish personal identity number and a Swedish BankID please contact our support.


Välj och gå vidare

Bidrag till pensionärer för glasögon/linser, tandvård eller hörapparat

Här kan du som pensionerad från Atlas Copco/Epiroc eller om du är pensionär och efterlevande till en pensionerad Atlas Copco/Epiroc-anställd, och innehar svenskt personnummer, ansöka om bidrag till glasögon/linser, tandvård eller hörapparat.


Välj och gå vidare

Contribution to pensioners for glasses/lenses, dental care and hearing aid

If you are retired from Atlas Copco/Epiroc of if you are retired and the surviving dependent of a retired former Atlas Copco/Epiroc employee and do not have a Swedish personal identitiy number, you can apply for contribution for glasses/lenses, dental care and hearing aid here.
A representative can apply on your behalf.
If you have previously applied to the foundation but are logging in to the web-portal for the first time, you will need to reset your password via ”Sign In” – ”Basic authentication” – ”Forgot your password”.


Choose and continue


FAQ – vanliga frågor och svar


Vad kan man söka bidrag för?

För dig som anställd i Atlas Copco eller i Epiroc i Sverige, Danmark, Norge och Finland erbjuder Stiftelsen av den 5 oktober 1969 en möjlighet att ansöka om att få komma på rehabilitering eller på konvalescens. Atlas Copco/Epiroc-pensionärer, och deras efterlevande, har också möjlighet att söka bidrag för rehabilitering.

Atlas Copco/Epiroc-pensionärer och deras efterlevande, kan söka bidrag för tandvårdsutgifter och inköp av glasögon/linser och hörapparater (begränsade belopp).

Vilka kriterier gäller för att söka bidrag för pensionärer?

Med Atlas Copco/Epiroc-pensionär avses en pensionär där sista arbetsplatsen innan pension, som ska vara på heltid (100%), var ett bolag i Atlas Copco-gruppen eller Epiroc-gruppen i Sverige, Norge, Danmark eller Finland. Med efterlevande, som skall vara pensionär, avses den avlidnes make, maka eller styrkt sambo.

Hur gör jag för att ansöka?

Du skapar en ansökan i vårt digitala ansökningsformulär. Ange vilken relation du har till Atlas Copco/Epiroc samt vad du vill söka bidrag för. Skapa sedan ett konto genom att fylla i dina uppgifter och signera med BankID. Har du redan ett konto ska du välja att logga in med BankID och därefter kommer du till ”Min sida” på stiftelsen. Härifrån kan du välja att påbörja din ansökan genom att välja vilken typ av ansökan du vill göra och sedan fylla i vår digitala ansökningsblankett. Innan du kan skicka in din ansökan behöver du legitimera dig och skriva under ansökan med BankID.

Hur följer jag min ansökan?

Du kan följa din ansökan genom att logga in på ”Min sida” i ansökningssystemet. Klicka på logga in och välj logga in genom att legitimera dig med BankID.

Hur vet jag om jag får något bidrag?

Stiftelsens styrelse sammanträder två gånger per år, vår och höst. Efter ansökningsperiodens slut behandlas din ansökan för att sedan beslutas av stiftelsens styrelse. Beslut om din ansökan fattas av stiftelsens styrelse och efter beslutsmötet får du kännedom om beslutet. En notifiering skickas till den e-postadress du anger i ansökan och du kan sedan logga in på ”Min sida” för att läsa hur beslutet lyder.

Med anledning av ett ökat antal ansökningar så har styrelsen beslutat att från och med 2017 införa en generell 2-års regel vid ansökan om rehabilitering. Detta innebär att de ansökande endast kan bli beviljade att åka på rehabilitering tidigast var annat år. Undantag kan göras för de som har kroniska sjukdomar.

Hur ser ansöknings- och handläggningsprocessen ut?

Nedanstående process är en beskrivning över hur ansökningarna för rehabilitering på Svenska Re handläggs från det att de inkommer till dess att ansökningsärendet arkiveras.

 
Tre veckor
 
Uppföljning sex månader

Individen meddelar chef & HR, alt. endast HR, om avsikten att söka.

Individen ansöker till stiftelsen.
Läkarutlåtande bifogas.

Styrelsemöte med beslut om beviljande/avslag av ansökan.

Stiftelsen meddelar beslutet till:
– Sökande
– HR
Svenska Re
– Resebyrå
Vistelsen ska bokas så snart som möjligt men senast 12 månader efter beslut.

Vistelse Svenska Re.

Resultatrapport från Svenska Re laddas upp på Min sida efter vistelsen för styrelsen att ta del av och som kommande beslutsunderlag vid ev. nya ansökan.

Svenska Re initierar 6 månaders uppföljning i samarbete med FHV som resulterar i hälsoprofil.

Hälsoprofilen laddas upp på Min sida för styrelsen att ta del av och som kommnade beslutsunderlag vid ev. ny ansökan.

Jag har inget BankID

Du kan beställa ett BankID via din bank, kontakta banken för mer information. Du kan läsa mer om BankID på www.bankid.com. Eller så kan du be någon som har BankID att vara ditt ombud, läs mer om det under "Jag har svårt att skapa en digital ansökan".

Hur ansöker jag om jag inte har BankID?

Det går att ansöka via ett ombud som har BankID. Då skapar ditt ombud ett konto, men där du är sökande. Ansökan fylls i digitalt och signeras med BankID av ditt ombud. Innan ansökan bearbetas av oss får du en kopia till din folkbokföringsadress, som du ska signera och skicka tillbaka till oss.

Jag kommer inte ihåg koden till mitt BankID

Kontakta din bank för att få en ny kod till ditt BankID.

Jag har inte något telefonnummer för mobiltelefon

Ange ditt fasta telefonnummer.

Vad är det för bilagor jag ska ladda upp?

Du har möjlighet att ladda upp dokument som styrker din ansökan. Det kan till exempel vara prisförslag från leverantörer av konvalescens, kvitton, läkarutlåtande, läkarintyg eller liknande.

Hur gör jag för att skapa en PDF att bilägga till ansökan?

Du kan scanna in pappersdokument och spara det i PDF-format på din dator eller i din smartphone. Det finns flera sätt att scanna. Du kan få hjälp på biblioteket, du kan scanna i en scanner kopplad till din dator eller via din smartphones kamera med hjälp av en app, till exempel Evernote Scannable med inställningen för filformatet PDF. Om du scannar med din smartphone men gör din ansökan i datorn kan du enkelt mejla PDF-dokumentet från din smartphone till din dator och sedan ladda upp det i din ansökan.

Hur bifogar jag mina bilagor/läkarutlåtanden?

Du kan bifoga bilagor och läkarutlåtanden i PDF-format. Om du inte har möjlighet att scanna in ett underlag kan du kontakta din läkare och be att få ditt läkarutlåtande elektroniskt i PDF. Du kan även vända dig till biblioteket för hjälp med att scanna in pappersdokument. Det går även att scanna ett dokument med appen Evernote Scannable med inställning för filformatet PDF i din smartphone.

Kan jag få ersättning för extra reseutlägg?

Om du har kostnader till och från flygplats i Sverige i samband med rehabiliteringsresa så finns det möjlighet att få ersättning för det. Ersättning för säkerhetsskåp på hotellet ingår ej. Den kostersättning som tidigare betalades ut är borttagen med anledning av att Svenska Re har helpension från och med 2020-01-01.

Jag har svårt att skapa en digital ansökan

Det går att ansöka via ett ombud som har BankID. Då skapar ditt ombud ett konto, men där du är sökande. Ansökan fylls i digitalt och signeras med BankID av ditt ombud. Innan ansökan bearbetas av oss får du en kopia till din folkbokföringsadress, som du ska signera och skicka tillbaka till oss